Berikut adalah soalan-soalan yang sering diajukan oleh pengunjung Portal Rasmi PPPK. Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lain sila hubungi kami di talian 06 270 1101 (Info - Portal, Sistem, emel, myUTeM) / 06 270 1102 (Infra - PC, UC - Telefon, Internet, Software)  atau e-mel kepada kami di Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

A. Sistem Maklumat Universiti (SMU)

  1. S: Siapakah pengguna portal Sistem Maklumat Universiti (SMU)?
    J : Pengguna portal Sistem Maklumat Universiti (SMU) terdiri daripada Pelajar, Staf, IbuBapa/Penjaga,Pembekal dan Klinik.
  1. S : Bagaimana cara untuk membuat pendaftaran sebagai pengguna portal SMU?

i.  Staf dan pelajar : Pendaftaran adalah secara automatik oleh sistem
ii. IbuBapa/Penjaga :
a) Daftar sebagai ahli portal di pautan berikut : https://portal.utem.edu.my/iutem/
b) Login di pautan berikut :- https://portal.utem.edu.my/iutem/

iii. Pembekal dan Klinik :
a) Daftar sebagai ahli portal di pautan berikut : https://portal.utem.edu.my/iutem/
b) Login di pautan berikut :- https://portal.utem.edu.my/iutem/

  1. S : Apakah sistem-sistem yang terkandung di dalam SMU?
    J : SMU terdiri daripada sistem-sistem berikut :-
    1. Sistem Maklumat Pelajar (SMP)
    2. Sistem Maklumat Pasca Siswazah (SMPS)
    3. Sistem Maklumat Sumber Manusia (SMSM)
    4. Sistem Maklumat Kewangan Bersepadu (SMKB)
    5. University Research Information System (URIS)
    6. Sistem Maklumat Fasiliti (SMF)
    7. Sistem Maklumat Kenderaan (SMK)
    8. Sistem Anugerah Akademik Universiti (AAU)
    9. Sistem Pengurusan Keselamatan Universiti (SPKU)
    10. Sistem Penilaian Prestasi Tahunan Staf Akademik (ePPTA)
    11. Sistem Pembelajaran Sepanjang Hayat (SPSH)
    12. Sistem Dashboard Audit (e-Dashboard)
    13. Sistem e-Kaunseling Pelajar
    14. Sistem Alumni
    15. Sistem Latihan Industri
    16. Center of Industrial and Community Networking (ePJIM)
  1. S : Semasa menggunakan SMU, fungsian seperti pilihan tarikh di calendar, double click pada rekod, proses simpanan data tidak berfungsi sepenuhnya?
    J : Semasa menggunakan portal SMU sila pastikan perkara-perkara berikut :-

i.  Browser yang digunakan adalah browser Internet Explorer
ii. Compatibility View Settings telah dibuat. Sila klik untuk tatacara penetapan Compatibility View Settings
iii. Turn-off Pop-up blocker

  1. S : Apakah prosedur jika terlupa katalaluan untuk login ke dalam SMU?
    J : Sila gunakan fasiliti forgot password yang disediakan di portal SMU

  2. S : Jika menghadapi masalah semasa menggunakan SMU, bagaimana dan siapa yang perlu dihubungi?
    J : Jika menghadapai masalah semasa menggunakan SMU sila hubungi helpdesk sistem ditalian 06-270 1101 atau emel ke Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

 

B. Aplikasi myUTeM

  1. S : Apakah itu myUTeM dan apakah fungsi-fungsi yang terdapat padanya?
    J : myUTeM merupakan aplikasi pintar rasmi Universiti Teknikal Malaysia Melaka yang telah dibangunkan oleh Pusat Perkhidmatan Pengetahuan dan Komunikasi UTeM. Ia telah digunakan sepenuhnya untuk platform Android dan iOS.
    Berikut merupakan fungsi-fungsi yang boleh digunakan (sehingga kini) di dalam aplikasi myUTeM ini .

    Staf
    • Maklumat Staf
    • Perakam Waktu
    • Log Kehadiran
    • Kehadiran Majlis Rasmi UTeM
    • Aduan Pengguna

    Pelajar
    • Maklumat Pelajar
    • Kehadiran Kuliah
    • Aktiviti Pelajar
    • Aduan Pengguna
    • Pilihanraya Pelajar
    • Keputusan Peperiksaan
    • Hutang Pelajar
    • Rekod Kehadiran Kuliah
  1. S : Apakah versi terkni myUTeM
    J : Versi terkini myUTeM adalah 2.9

  2. S : Apakah keperluan minima untuk menggunakan aplikasi myUTeM?
    J : Keperluan minima bagi aplikasi pintar ini adalah seperti berikut:

  3. S : Bagaimanakah saya ingin menggunakan aplikasi ini di dalam telefon pintar saya?
    J : Semasa menggunakan portal SMU sila pastikan perkara-perkara berikut :-

i.  Bagi pengguna-pengguna Android, aplikasi ini boleh dimuat turun melalui Google Play Store
ii. Bagi pengguna-pengguna iOS, aplikasi ini boleh dimuat turun melalui App Store

 

C. UTeM Unified Communication

  1. S:  Bagaimana untuk menghubungi kami?
    J : Sila hubungi kami di talian 06-270 1102
  1. S : Dimana untuk mendapatkan perisian Unified Communication (UC) UTeM

 i.  Windows & MacOS - FTP UTeM
ii.  Android - Google Playstore
iii. iPhone - App Store

  1. S :Dimana untuk mendapatkan perisian Unified Communication (UC) UTeM?

 i.  Rangkaian komputer LAN (Wired / Wifi) atau Pelan Data Telefon Bimbit
ii.  Perisian UC Pada Komputer / Telefon Pintar
iii. Headset dengan mikrofon

  1. S : Bagaimana menghubungi rakan sekerja UTeM dengan UC berdasarkan no pejabat@ no sip ?

 i.  Cari nama, klik pada no telefon atau no sambungan . Cth no 06-2701075, no sambungannya 1075
ii.  Dial no penuh beserta kod kawasan bagi no tempatan
iii. Dial no penuh beserta kod negara bagi no antarabangsa

 

  • Pusat Perkhidmatan Pengetahuan & Komunikasi
    Universiti Teknikal Malaysia Melaka
    Hang Tuah Jaya, 76100 Durian Tunggal,
    Melaka, Malaysia.

  • Tel : 06 270 2574  Faks : 06 270 1037

  • Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

Copyright © PPPK UTeM | Universiti Teknikal Malaysia Melaka.
All Rights Reserved.