headFAQ

A. Sistem Maklumat Universiti (SMU)

  1. S: Siapakah pengguna portal Sistem Maklumat Universiti (SMU)?

    J : Pengguna portal Sistem Maklumat Universiti (SMU) terdiri daripada Pelajar, Staf, IbuBapa/Penjaga,Pembekal dan Klinik.

  2. S : Bagaimana cara untuk membuat pendaftaran sebagai pengguna portal SMU?

    J : Pendaftaran pengguna portal SMU adalah berdasarkan berikut :-

    i. Staf dan pelajar : Pendaftaran adalah secara automatik oleh sistem

    ii. IbuBapa/Penjaga :
    a) Daftar sebagai ahli portal di pautan berikut : https://portal.utem.edu.my/iutem/
    b) Login di pautan berikut : https://portal.utem.edu.my/iutem/

    iii. Pembekal dan Klinik :
    a) Daftar sebagai ahli portal di pautan berikut : https://portal.utem.edu.my/iutem/
    b) Login di pautan berikut : https://portal.utem.edu.my/iutem/
  3. S : Apakah sistem-sistem yang terkandung di dalam SMU?

    J : SMU terdiri daripada sistem-sistem berikut :-

    1. Sistem Maklumat Pelajar (SMP)
    2. Sistem Maklumat Pasca Siswazah (SMPS
    3. Sistem Maklumat Sumber Manusia (SMSM)
    4. Sistem Maklumat Kewangan Bersepadu (SMKB)
    5. University Research Information System (URIS)
    6. Sistem Maklumat Fasiliti (SMF)
    7. Sistem Maklumat Kenderaan (SMK)>
    8. Sistem Maklumat Pengurusan Aset (SMPA)
    9. Sistem Penilaian Prestasi Tahunan Staf Akademik (ePPTA)
    10. Sistem Pengurusan Keselamatan Universiti (SPKU)
    11. Sistem Anugerah Akademik Universiti (AAU)
    12. Sistem Dashboard Audit (e-Dashboard)
    13. Sistem e-Kauseling
    14. Sistem Pembelajaran Sepanjang Hayat (SPSH)
    15. Sistem Latihan Industri
  4. S : Semasa menggunakan SMU, fungsian seperti pilihan tarikh di calendar, double click pada rekod, proses simpanan data tidak berfungsi sepenuhnya?

    J : Semasa menggunakan portal SMU sila pastikan perkara-perkara berikut :-

    i. Browser yang digunakan adalah browser Internet Explorer
    ii. Compatibility View Settings telah dibuat. Sila klik untuk tatacara penetapan Compatibility View Settings
    iii. Turn-off Pop-up blocker
  5. S : Apakah prosedur jika terlupa katalaluan untuk login ke dalam SMU?

    J : Sila gunakan fasiliti forgot password yang disediakan di portal SMU

  6. S : Jika menghadapi masalah semasa menggunakan SMU, bagaimana dan siapa yang perlu dihubungi?

    J : Jika menghadapai masalah semasa menggunakan SMU sila hubungi helpdesk sistem ditalian 06-270 1101 atau emel ke Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.

 

B. Aplikasi myUTeM

  1. S: Apakah itu myUTeM dan apakah fungsi-fungsi yang terdapat padanya?

    J : myUTeM merupakan aplikasi pintar rasmi Universiti Teknikal Malaysia Melaka yang telah dibangunkan oleh Pusat Perkhidmatan Pengetahuan dan Komunikasi UTeM. Ia telah digunakan sepenuhnya untuk platform Android dan iOS.

    Berikut merupakan fungsi-fungsi yang boleh digunakan (sehingga kini) di dalam aplikasi myUTeM ini

    Pengguna Modul
    Staf
    • Maklumat Staf
    • Perakam Waktu
    • Log Kehadiran
    • Kehadiran Majlis Rasmi UTeM
    • Aduan Pengguna
    Pelajar
    • Maklumat Pelajar
    • Kehadiran Kuliah
    • Aktiviti Pelajar
    • Aduan Pengguna

     

  2. S : Apakah versi terkini myUTeM?

    J : Versi terkini myUTeM adalah 2.2

  3. S : Apakah keperluan minima untuk menggunakan aplikasi myUTeM?

    J : Keperluan minima bagi aplikasi pintar ini adalah seperti berikut

    Kapasiti Storan 45 MB
    Sistem Pengoperasian
    • Android (5.0 Lollipop)
    • iOS (8.1)
    Keperluan lain
    • Capaian internet yang stabil melalui WiFi ataupun data mobil
    • Capaian GPS yang stabil
    • Fungsi Location diaktifkan
    • Fungsi Camera diaktifkan

     

  4.  S: Bagaimanakan saya ingin menggunakan aplikasi ini di dalam telefon pintar saya?

    J :  Pengguna : -

    1. Bagi pengguna-pengguna Android, aplikasi ini boleh dimuat turun melalui Google Play Store
    2. Bagi pengguna-pengguna iOS, aplikasi ini boleh dimuat turun melalui App Store
  5.  S: Saya telah melakukan instalasi aplikasi ini di dalam telefon pintar saya. Bagaimanakah saya ingin log masuk ke dalam aplikasi ini bagi menggunakan fungsi-fungsi yang terdapat di dalamnya?

    J :  Di muka hadapan aplikasi pintar, klik ikon log masuk di bahagian atas sebelah kanan. Kemudian pada laman log masuk, : -

    1. Bagi staf: Masukkan NO STAF dan KATA LALUAN PORTAL untuk log masuk
    2. Bagi pelajar: Masukkan NO MATRIK dan KATA LALUAN PORTAL untuk log masuk

 

 

Peristiwa@PPPK

Tiada Peristiwa
MenuPerkhidmatan
MenuKemudahan
MenuApps
MenuAktiviti